Assalamualaikum
warahmatullahiwabarakatuh. Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillahi Robbil
A'lamin. Segala pujian tertentu kembali pada Allah, Wasolatu Wassalamu A'la
Asyrafil Anbiyai Wal Mursalin, Walhamdulillahi Rabbil A'lamin.
Team
Tazkirah akan berkongsi 4 kisah yang diambil dari Surah al-Kahfi. Kalau kita
baca surah al-Kahfi, kita akan lihat terdapat 4 kisah yang penuh dengan hikmah
dan tidak mungkin kisah tu dicatat dalam al-Quran tanpa sebarang sebab. Sungguh
banyak hadis yang menyebutkan tentang fadhilat membaca surah al-Kahfi,
antaranya:
“Barangsiapa membaca surah al-Kahfi di hari Jumaat, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jumaat.” [HR. Al-Hakim: 2/368 dan Al-Baihaqi: 3/249. Ibnul Hajar mengomentari hadis ini dalam Takhrij al-Adzkar, ‘Hadits hasan.’]
“Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua Jumaat.” Al-Mundziri berkata: Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Bakr bin Mardawaih dalam tafsirnya dengan isnad yang tidak apa-apa. [Dari kitab at-Targhib wa al- Tarhib: 1/298]
“Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dari surah al-Kahfi, di pelihara dan di selamatkannya dari Fitnah Dajjal.” [Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, An-Nasaie]
Surah al-Kahfi bukan hanya mengandungi pelbagai fadhilat
tetapi isi kandungan surah ini cukup sempurna. Dengan kisah-kisah yang dapat
kita ambil manfaatnya dan menjadikan ia satu pengajaran. Ada 4 kisah yang
istimewa lagi penuh dengan pengajaran:
1. Kisah Ashabul Kahfi
2. Kisah 2 Pemilik Kebun
3. Kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir
4. Kisah Raja Zulqarnain
Kisah pertama - Ashabul Kahfi
Di dalam Al-Quran ada mengisahkan perihal dan kisah mengenai
Ashabul Kahfi yang mana kesannya masih ada di sebuah tempat yang bernama Sahab
di Amman. Allah SWT menyebutkan kisah Ashabul Kahfi pada ayat 9-26 di dalam
Surah Al-Kahf (Surah ke-18).
Mereka ditidurkan selama 309 tahun selepas pemuda-pemuda
yang digelar Sahabat Gua itu lari daripada Maharaja Rom yang zalim dan
menyombongkan diri. Pada ketika itu kerajaan Rom membina Liga Decapolis yang
berpusat di Philadelphia (kini dikenali sebagai Amman) di mana Raja Daqyanus
atau Decius memerintah pada ketika itu. Daqyanus menganut agama berhala dan
memusuhi agama yang dibawa oleh Nabi Isa.
Di dalam kisah ini, ada pendapat yang mengatakan ada
beberapa orang pemuda yang beriman kepada Allah dan seekor anjingnya lari ke
sebuah gua untuk menyelamatkan diri dari ditangkap dan diseksa oleh Daqyanus.
Antara kesan yang masih dapat dilihat ialah sebuah Masjid dan mihrab di atas
gua Kahfi, tengkorak anjing dan tulang di dalam gua. Dalam pada itu, di sebelah
tepi terdapat lubang terus ke atas yang mana cahaya matahari dapat
menembusinya. Tentang bilangan pemuda ini hanya Allah SWT yang tahu. Ada yang
kata 3 dan ada kata 4 atau ada pula kata 7.
Kisah pemuda ini bermula apabila mereka berhadapan dengan
raja yang zalim dan mengakui bahawa mereka hanya beriman kepada Allah. Pemuda
tersebut melarikan diri dari raja yang zalim bersama seekor anjing mereka ke
sebuah gua dan bersembunyi di situ lalu mereka ditidurkan oleh Allah selama 309
tahun. Apabila mereka bangun, salah seorang dari mereka keluar untuk membeli
makanan dan mendapati zaman tersebut telah berubah dari zaman mereka memasuki
gua. Sebab ketika dia hendak membeli makanan, duit pemuda itu sudah tidak laku
pada zaman tersebut (zaman mereka dibangkitkan). Pemuda tersebut kembali ke gua
dan pemuda-pemuda tersebut dimatikan oleh Allah di dalam gua tersebut.
Bilakah ia berlaku?
Pandangan pertama menyatakan kisah ini berlaku pada zaman
maharaja Rom, Daqyanus atau dikenali sebagai Decius yang menguasai Amman dan
memerintah sekitar tahun 249-251 Masihi. Daqyanus terkenal sebagai maharaja
yang amat memusuhi agama Nasrani dan menyeksa pengikut-pengikutnya.
Pemuda-pemuda tersebut dikatakan bangun ketika zaman Theodicius II yang
memerintah antara tahun 408 sehingga 521 Masihi.
Pandangan kedua berpendapat bahawa kisah ini telah berlaku
pada zaman penguasaan Maharaja Trajan. Manuskrip sejarah membuktikan bahawa
diktator ini menyembah berhala dan membunuh sesiapa sahaja yang menentang
tuhan-tuhannya sehinggakan Trajan mengeluarkan peraturan berhubung dengan
perkara tersebut. Siapa yang beriman selain dari tuhan yang dia sembah, mereka
akan dibunuh. Tempoh penguasaan Trajan adalah di antara tahun 98-117 masihi.
Pemuda-pemuda beriman tersebut dikatakan bangun dari tidur
ketika zaman Theodicius yang memerintah antara tahun 408-450 masihi. Jadi
lokasinya pun satu misteri. Ada banyak gua yang dikatakan sebagai gua ashabul
kahfi.
Kisah kedua - Dua pemilik kebun. Satu yang beriman dan
satu lagi yang ingkar kepada Allah.
Kisah ini ada banyak versi dan pendapat oleh ulama. Antara
versi kisah ini disebut dalam tafsir Imam Qurtubi. Ada dua pemilik kebun yang
nama si mukmin tu adalah Tamlikh dan yang kafir adalah Qurthusy. Dulu keduanya
adalah orang yang bekerjasama dalam suatu bisnes, kemudian mereka membahagikan
hartanya menjadi dua, masing-masing mereka mendapat 3,000 dinar.
Si mukmin membelanjakan hartanya tersebut: 1,000 dinar yang
pertama dibelanjakan untuk membeli budak yang kemudian dia merdekakan, 1,000
dinar yang kedua dibelanjakan untuk membeli pakaian yang dia berikan pada
orang-orang yang tidak mempunyai pakaian dan 1,000 dinar yang ketiga
dibelanjakan untuk membeli makanan untuk orang-orang yang kelaparan, membangun
masjid dan kegiatan-kegiatan kebajikan lainnya.
Sedangkan si kafir menggunakan wangnya untuk menikah,
membeli ternak dan lembu. Kemudian haiwan ternak dan lembunya membiak menjadi
banyak. Sehingga dia menjadi termasuk orang-orang kaya pada zamannya yang
mempunyai harta melimpah.
Pada suatu hari, si mukmin tersepit suatu keperluan sehingga
dia ingin bekerja di kebun si kafir. Dia mendatangi si kafir, hampir-hampir si
mukmin tidak mampu menemuinya kerana ketat dan banyak pengawalnya. Maka tatkala
si mukmin ini masuk menemuinya dan mengutarakan maksud kedatangannya, kemudian
terjadi dialog diantara mereka berdua:
Si kafir: Bukankah harta kita telah dibahagi menjadi
dua bahagian? Lantas untuk apa saja kau gunakan harta bahagianmu?
Si mukmin: Aku telah membeli dari Allah apa yang
lebih baik dan lebih kekal dengan bahagianku itu.
Si kafir: Aku tidak percaya kiamat itu akan terjadi,
tidaklah aku melihatmu melainkan orang yang bodoh! Dan tidaklah balasan bagi
orang yang bodoh kecuali tidak dikabulkan permintaannya. Tidakkah kamu melihat
apa yang aku lakukan dengan hartaku sehingga menjadi orang yang kaya dan
mempunyai keadaan yang baik? Itu semua kerana usahaku, sedangkan kamu telah
melakukan hal yang bodoh. Maka berambuslah dari hadapanku!
Kemudian akhir kisah si kafir yang kaya tersebut sebagaimana
disebutkan Allah dalam surat al-Kahfi iaitu rosaknya semua tanamannya dan
lenyap pula semua hartanya. Jadi itulah kisahnya.
Kisah ketiga - Nabi Musa dan Nabi Khidir.
Nabi khidir adalah nabi yang misteri dan sering dibahaskan
oleh para ulama. Persoalannya, Nabi Khidir adalah nabi atau hanya wali Allah?
Persoalan lainnya, adakah Nabi Khidir masih hidup atau sebaliknya? Nabi Khidir
adalah nabi tetapi bukan dalam kalangan 25 Rasul. Ada yang berpendapat Nabi
Khidir belum lagi wafat. Ini telah dibahaskan dalam usrah Team Tazkirah yang
lalu iaitu ‘Kisah Nabi Khidir: Nabi Yang masih Hidup.’
Jadi dalam surah al-Kahfi, Allah SWT ceritakan kisah Nabi
Musa dan Nabi Khidir. Suatu hari Musa menjadi khatib di hadapan bani Israil,
lalu ia ditanya, “Siapakah orang yang paling alim?” Musa menjawab, “Saya.”
Kemudian Allah tegur Nabi Musa dan mewahyukan kepada Musa untuk bertemu dengan
seorang hamba Allah dan mengambil manfaat darinya. Siapakah hamba Allah itu?
Nabi Musa dengan saudaranya, Yusya’ bin Nuun pun ingin mencari siapakah hamba
Allah itu. Selepas Allah mewahyukan pada Musa tentang dimanakah Nabi Khidir.
Ceritanya panjang. Ia diceritakan lebar di dalam Suratul Kahfi, boleh rujuk dan
baca Surah al-Kahfi.
Jadi dipendekkan cerita. Ketika keduanya sampai di sebuah
batu besar, mereka melihat seseorang yang sedang merapikan pakaiannya. Nabi
Musa mengucapkan salam kepadanya dengan ucapannya, “Aku datang kepada engkau,
dengan harapan engkau sudi mengajariku apa-apa yang telah diajarkan kepada
engkau berupa ilmu yang benar.” Nabi khidir menetapkan syarat kepada Musa agar
tidak bertanya tentang apa pun hingga Khidir sendiri yang akan menjelaskannya.
Lalu berpisahlah Nabi Musa dengan Yusya' Ibn Nuun dan Nabi Musa berjalan bersama-sama
dengan Nabi Khidir.
Dalam perjalanan, mereka bertemu dengan laut dan mereka
ingin naik sebuah bahtera untuk mengangkut mereka. Maka datang seorang pembawa
bahtera dan menawarkan mereka untuk naik. Dalam bahtera tersebut, Nabi Khidir
tiba-tiba pecahkan sebuah papan pada badan kapal, namun Nabi Musa tidak setuju
dan marah sebab dipecahkan kapal orang itu. Nabi Khidir lalu mengingatkan Nabi
Musa akan janjinya, lalu Nabi Musa pun meminta maaf. Keduanya pun keluar dari
bahtera apabila sudah sampai. Mereka meneruskan perjalanan lagi dan Nabi Khidir
melihat seorang anak yang sedang bermain bersama kawan-kawannya kemudian Nabi
Khidir bunuh salah satu dari kumpulan budak-budak itu. Nabi Musa menentang apa
yang dilakukan Nabi Khidir dengan lebih keras daripada penolakannya pada
kejadian yang pertama, maka Nabi Khidir mengingatkan Musa akan janjinya iaitu
jangan bertanya. Nabi Musa pun terdiam dengan berjanji bahwa dirinya bersedia
(jika bertanya yang ketiga kalinya), maka beliau akan tinggalkan Nabi Khidir.
Maka diteruskan lagi perjalanan, lalu mereka memasuki ke suatu kampung. Mereka
meminta makanan daripada penduduk kampung itu, namun penduduk kampung itu
menolak. Dalam kampung itu, semua tidak mahu bantu mereka berdua yang merupakan
musafir bagi orang kampung itu. Semua halau dan memarahi meraka berdua. Lalu
Nabi Khidir melihat dinding yang hampir pecah, ia pun memperbaikinya. Nabi Musa
berkata kepadanya, “Tidakkah engkau meminta upah perbaikan dinding?” Dan Nabi
Musa tidak setuju, atas sebab apa mahu bantu baiki dinding tersebut sedangkan
orang kampung ini semuanya sombong dan buruk akhlaknya.
Oleh kerana sudah 3 kali Nabi musa bertnya, maka Nabi Musa
pun tidak diizinkan untuk mengikut Nabi Khidir lagi. Nabi Khidir lalu
menjelaskan semua kejadian yang mengundang persoalan Musa. Nabi Khidir
memecahkan papan dari kapal agar tidak dirampas oleh seorang raja yang zalim,
sebab ada raja yang akan merampas kapal-kapal dan untuk elakkan dari dirampas
maka dengan dipecahkan kapal itu. Raja tidak akan rampas sebab sudah pecah dan
tidak berguna lagi. Anak yang ia bunuh adalah seorang anak yang dimana bila
jadi besar, dia akan menjadi seorang yang jahat dan kafir, sedangkan kedua
orang tuanya adalah orang mukmin. Nabi Khidir bimbang jika kecintaan keduanya
kepada anaknya akan membawa keduanya kepada agama anaknya. Adapun tembok yang
hampir pecah, di bawahnya terdapat harta karun berupa emas milik dua orang anak
yatim. Allah hendak menjaga dan memelihara harta itu hingga keduanya menjadi
dewasa, untuk elakkan dari tembok itu runtuh, Nabi Khidir pun membaiki tembok
itu.
Kisah keempat - Kisah Raja Zulkarnain.
Raja Zulkarnain ini membawa maksud ‘dia yang mempunyai dua
tanduk’. Ada ulama kata, namanya membawa maksud itu sebab kerajaannya adalah
antara timur dan barat. Raja Zulkarnain ini walaupun hebat dan mempunyai
empayar yang besar, beliau seorang raja yang soleh. Jadi ada orang kata Raja
Zulkarnain ini kemungkinannya adalah King Alexander the Great. Sebab dalam
sejarah, dia ada empayar yang besar iaitu empayar Macedonia. Wallahualam.
Menurut Ibnu Abbas, ia adalah seorang raja yang soleh. Ia seorang pengembara
dan ketika sampai di antara dua gunung antara Armenia dan Azerbaijan.
Pada satu masa, semasa Raja Zulkarnain sedang berjalan bersama
askarnya, tiba-tiba terjumpa satu kaum yang bahasa dia tidak difahami oleh Raja
Zulkarnain. Maknanya mereka dari bangsa yang lain. Mereka datang kepada Raja
itu dan mengadu ada satu kaum lain ini yang suka melakukan kerosakan dan ganggu
hidup mereka. Itulah kaum Yakjuj dan Makjuj yang suka mengganggu kampung
mereka. Maka orang-orang kampung itu minta tolong dari Raja itu untuk melakukan
sesuatu untuk Yakjuj dan Makjuj tidak lagi ganggu mereka. Maka Raja Zulkarnain
menyuruh mereka cari besi. Dengan besi itu, Raja pun buat tembok yang sangat
tinggi. Tapi Raja Zulkarnain itu tidak minta sebarang upah pun. MashaAllah.
Jadi Raja Zulkarnain membuat tembok yang tinggi hingga Yakjuj dan Makjuj
dikepung dan tidak boleh keluar lagi.
Tembok ini satu misteri, lokasinya tidak diketahui. Tapi
mereka akan keluar dengan mencuba pecahkan tembok tu sedikit demi sedikit.
Sampai mereka berjaya buat lubang dan melepaskan diri. Ini akan terjadi pada
akhir zaman bila hampir kiamat. “Nabi SAW bangun dari tidurnya dengan wajah
memerah, kemudian bersabda; ‘Tiada Tuhan selain Allah, celakalah bagi Arab dari
kejahatan yang telah dekat pada hari kiamat, (iaitu) telah dibukanya penutup
Ya`juj dan Ma`juj seperti ini!’ Beliau melingkarkan jari tangannya. (Dalam
riwayat lain tangannya membentuk isyarat 70 atau 90), Aku bertanya; 'Ya
Rasulullah SAW, apakah kita akan dihancurkan walaupun ada orang-orang soleh?’
Beliau menjawab; ‘Ya, jika banyak keburukan.’ [HR. Ahmad, Al-Bukhari dan
Muslim]
Pengajaran yang dapat kita lihat:
Kisah pertama - Kisah Ashabul Kahfi. Kisah ini
memberi pengajaran bagi pemuda yang kuat imannya. Sanggup lakukan apa pun untuk
selamatkan aqidah. Walaupun dengan nyawa.
Kisah kedua - Kisah 2 Pemilik Kebun. Allah akan
menguji hambaNya dengan harta. Orang mukmin akan buat harta dengan baik seperti
sedekah, tolong orang miskin. Tapi orang kafir dan orang yang kufurkan nikmat
Allah, akan menyalahguna harta dan menjadi sombong. Perkara ini sudah berlaku
pada zaman sekarang, lupa agama bila sudah kaya. Rumah besar tapi tidak
digunakan satu pun ruang untuk solat. Kereta banyak tapi satu pun tidak jejak
parkir masjid. Duit banyak tapi tidak cukup kain.
Kisah ketiga - Nabi Musa dan Nabi Khidir. Ini adalah
tentang ilmu. Betapa pentingnya ilmu itu dan kita mestilah sentiasa rasakan
diri ini sikit ilmu dan sentiasa berusaha untuk mencari ilmu. Dengan ilmu, akan
tahulah hikmah Allah. Kita akan lebih faham dengan ujian Allah. Itulah dia ilmu
firasat. Orang mukmin ada firasat yang kuat. Apabila dia melihat gempa bumi,
dia ada perasaan dalam dirinya dan dia faham kenapa Allah bagi ujian itu.
Kisah keempat - Kisah Raja Zulkarnain. Ini adalah
berkenaan kuasa. Allah akan menguji apabila kita ada kuasa. Tidak kira dalam
jawatan apa pun. Adakah kita akan menjadi adil? Lebih-lebih lagi pemerintah,
kenalah adil dengan rakyat.
InsyaAllah, semua pengajaran ini adalah satu tips untuk
mengelak dari fitnah Dajjal. Kenapa? Dajjal akan datang untuk menguji aqidah.
Jadi, kita lihat kisah pertama. Dajjal akan datang dan menguji dengan harta,
sebab Dajjal adalah orang yang kaya. Siapa yang ikut dia, akan mendapat syurga
yang Dajjal buat. Seperti kisah kedua, bagaimana orang mukmin itu tidak
terpedaya dengan harta yang banyak dan dia gunakan di atas jalan Allah. Lihat
pula pada kisah yang ketiga, Dajjal akan menguji ilmu kita, jika kita jahil,
maka kita akan tertipu dengannya. Ada satu kisah, orang ini ditanya oleh
Dajjal. Dajjal bertanya, “Adakah kau akan percaya aku ini Tuhan jika aku
menghidupkan kedua orang tuamu?” Orang itu jawab, “Cuba kau lakukan.” Dajjal
itu pun berpakat dengan dua syaitan. Lalu syaitan pun menyerupai dirinya dengan
menjadi ibubapa orang itu. Orang itu terpedaya kerana melihat ibubapanya telah
dihidupkan dan Orang itu pun menjadi pengikut Dajjal. Nauzubillah. Inilah akan
terjadi apabila kita jahil. Pada kisah keempat pula, kita tahu bahawa Dajjal
akan berkuasa di atas muka bumi dan pengikutnya juga akan turut berkuasa. Maka
ini pun satu ujian dan kita lihat bagaimana Raja Zulkarnain merupakan raja yang
baik lagi bertaqwa. Sekali pun empayar sebesar barat ke timur.
InshaAllah, kita mohon yang terbaik dari Allah. Semoga Allah
selamatkan kita dari Dajjal dan fitnahnya.
Terima kasih diucapkan kepada Team Tazkirah atas perkongsian tazkirah yang bermanfaat ini. Jazakumullahukhair.
No comments:
Post a Comment